Tom & Jerry, Donald Duck, Pikachu. Bekende karakters die miljoenen kinderen (en volwassenen) aan het beeldscherm kluisteren. Ook in animaties spelen karakters vaak een rol. Hoe ontstaat een passend en aansprekend karakter?
Karakters spreken onze emoties aan. Vanuit die emoties ontstaat een bepaald gevoel. Op het moment dat een bedrijfs- of uitleganimatie je direct aanspreekt, ben je verkocht. Je maakt tijd om de animatie, van pakweg een minuut, te kijken.
Meestal krijgt een karakter de vorm van een persoon. Een mensachtig wezen is de manier om zo snel mogelijk iemand te raken. Vaak ligt de nadruk op het gezicht, omdat uit dit lichaamsdeel de meeste emoties spreken.
Hoe zorg je dat een karakter jouw bedrijfsverhaal geloofwaardig overbrengt? Een karakter krijgt vorm door de omgeving waaruit hij voortkomt. In de omgeving van het karakter is zijn kenmerkende levensverhaal te vinden. Een fictief wezen voor een bank ziet er heel anders uit dan een geanimeerde persoon die hoort bij een bouwmarkt.
Daarnaast behoort een karakter ook logische bewegingen te maken, passend bij de anatomie van zijn vorm. Zo heeft de kandelaar in de Disney-klassieker Belle en het Beest armen, maar loopt hij met zijn eigen stevige kandelaars voet. Door de bewegingen theatraal te maken, breng je de boodschap van het karakter tot leven.
Op het moment dat uit elke beweging van het karakter zijn persoonlijkheid en gemoedstoestand blijkt, vertelt hij het bedrijfsverhaal. Door het uiterlijk van het karakter te baseren op de huisstijl, brengt het fictieve wezen je bedrijf letterlijk in beweging. Een actieve uitstraling die waarde toevoegt aan je marketingstrategie. Ook marketing behoort vanwege onze roots; marketingbureau ROI Verhogen, tot onze dienstverlening.
Zie je al je huisstijl tot leven komen? We helpen je graag.